Speed Date / FILIP RUISL, dizajnér
Odkiaľ si?
Z Petržalky.
Kde si študoval?
Na Polygrafickej, na VŠVU a v Cvernovke.
Kto bol/a najlepší/ia učiteľ/ka?
Na strednej hocikto, kto skutočne učil a neprepisoval texty z učebnice na tabuľu. Na VŠVU Peťo Nosáľ. A v Cvernovke Emil Drličiak, s ktorým som trávil veľa času v jeho archíve.
Čo boli/sú tvoji rodičia?
Otec je celoživotný modelár, elektrotechnický inžinier a výskumník. Mama učila ľudí so sluchovými poruchami a špeciálnymi potrebami. Teraz sú už na dôchodku a väčšinu času trávia na dome a v záhrade.
Čo ťa v dizajne alebo v architektúre nebaví?
Uprednostňovanie estetiky na úkor funkčnosti. Dizajn, čo sa tvári ako umelecké dielo. Elitárstvo. Dizajn, čo sa tvári, že rieši problémy, ale vytvára ich viac. Dizajn verejných služieb na Slovensku. Terminál v klientskom centre alebo na polícii je až urážlivo zlý design. Vrchnáky na plastových fľašiach. Egá dizajnérov, ktorí nevedia pracovať v tíme. Zavádzajúci dizajn. Dizajn, ktorý apeluje na strach, ako v politických kampaniach. Dizajn pre dizajnérov. Dribbble. A najviac, že sa veľa produktov a služieb tvorí bez zapojenia reprezentatívnych publík. V architektúre ignorovanie prostredia a nevkus. Najviac ma nebaví opovrhovanie vzdelaním, slušnosťou a kultúrou, ako to môžeme vidieť v priamom prenose.
Naopak čo veľmi?
Witty, smart a neviditeľný dizajn. Inkluzivita. Funkčná komunikácia. Dobré UX. Detaily a nuansy. Dizajn pre ľudí s ľuďmi. Altruizmus. Kontextuálne interfaces. Jednoduché dizajnové rozhodnutia, ktoré plnia účel rýchlo a „lacno“. Sofistikovaný dizajn, ktorý pôsobí jednoducho. Sexy typografia. Staré glazované reklamné cedule (ako napr. na stenách v Omama/Opapa). Craft. Ľudskosť. Delightful design, keď je a nemusel byť. Metabolizmus a japonský dizajn.
Čo počúvaš?
V poslednej dobe veľa jungle, UK bass music a breakbeatov. K práci viac pomalšie a atmosferickejsie veci, dub, ambient, synťáky. Inak si to môžeš pozrieť aj na last.fm, lebo je toho fakt veľa. Alebo si pusti náš DJ set s Microchic z Halp Festivalu. Alebo niečo z mojej produkcie na Bandcampe. A počúvam aj veľa podcastov, napríklad Twenty Thousand Hertz, Power User, Infinite Monkey Cage, Imaginary Worlds alebo Radiolab to name a few.
Obľúbený film, animák, seriál?
Arrival. Severance. Tampopo. Shoplifters. Ten Year Old Tom a The Life & Times of Tim. Smiling Friends. Peep Show. Moral Orel. Sunny. Ghibli rozprávky. Akira, Evangelion, Psycho Pass. Perfect Blue. Je toho veľa 🙂
Koho uznávaš ako autoritu v svojom odbore a mimo neho a prečo?
Jonathana Ravasza. Borisa Vitázka. Jonáša Grusku. Ilonu Németh. Tonyho Kindla. Ondreja Jóba. Katku Poliačikovú. Ľudí z Cvernovky. Štúdio Andrej & Andrej. Lukáša Vanča. Terezu Maco. Milk. Lighting Beetle. Ľudí, s ktorými tvoríme veci do SNG. A ľudí, ktorí robia niečo pre kultiváciu našej krajiny v hocijakej oblasti, lebo im nie je jedno, čo za hnus sa tu deje.
Akú vec si naposledy kúpil?
Espresso tonic. A gumáky.
Kupuješ si odbornú literatúru? Čo konkrétne naposledy?
Viac ako hocijakú inú. The Senses: Design Beyond Vision.
Chodíš voliť?
Samozrejme. Kto v tomto stave krajiny nevolí, zedol.
Kto robí najlepšie párty?
Kto ma zavolá hrať! Haha. Ináč Selenite. Alebo T3-Kultúrny Prostriedok. Alebo SPFM. Alebo NEXT. Alebo Hochspannung. Alebo Mutant Utopia. Alebo Cereal. Je tu veľa šikovných ľudí a neviem menovať všetkých.
Obľúbená kupola?
Secession vo Viedni alebo Bazilika v Budapešti? Niežeby som ich mal nejak v merku.
Šaty na párty. Od koho?
Niečo jednoduché a trochu oversized, asi 99% času nosím mix Muji/Uniqlo/Carhartt a merchu.
Hrdina/ka z minulosti?
Július Koller. René Magritte. Piet Mondrian. Keith Haring. John Cage. Nam June Paik. Zo súčasnosti asi Robert Henke.
Najlepší/ najkrajší dom?
Tento skvost v Bratislave. 21/21 Design Sight v Tokyu od Anda je zážitok sám o sebe. A najlepší bude raz ten môj vlastný.
Máš nejaké stereotypy pri tvorbe? Ako sa prejavujú?
Hmm. Vždy začínam researchom a dosť veľa píšem kým vôbec otvorím Figmu. Za posledný rok sa tiež veľa rozprávam s LLMs. Takmer vždy pri práci počúvam hudbu, napr. na deep work si rád púšťam Reicha alebo iné polyrytmické veci, ktoré ma dostávajú do flowu.
Čo máš na ploche?
Bordel. A každý deň iné pozadie.
Najlepšia výstava, dielo?
Najlepšie dielo neexistuje. Umenie nie je súťaž. Ale Sagmeisterova „Beauty“ bola super a rád na ňu spomínam. Páčia sa mi výstavy, ktoré sú konštruované ako svety, a aktívne zapájajú návštevníkov k participácii. Alebo jedna výstava v Mumoku, kde bol v celej hale jeden veľký skákací hrad. Už roky ináč smútim za Múzeom Milana Dobeša, milujem jeho veci a strašne rád som tam chodil.
Nedávno sme v SNG otvorili expozíciu Dizajn v Kocke, pre ktorú sme s tímom lab.SNG vytvorili custom aplikáciu, cez ktorú sa môžeš dozvedieť o vzťahoch medzi dielami, ktoré vo výstave nevidno. Podobne ako cez Atlas SNG – digitálny sprievodca SNG – nástroj, ktorým sa môžeš o dielach SNG učiť viac na ktorom pracujem posledné roky. Spoznaj viac na atlas.sng.sk, najlepšie počas návštevy galérie.
Mám rád, keď sa vo výstavách mieša digitálne s fyzickým na obohatenie zážitku návštevníkov. Páčilo sa mi, ako v Berlin Global v Humboldtovom múzeu pracujú s dátami, a po interakcii s výstavou dostaneš štatistiku a suvenír s tvojimi morálnymi hodnotami, o ktorých môžeš diskutovať s ostatnými návštevníkmi po výstave. Toto sa snažíme vnášať aj do zážitkov v SNG, ale ide to veľmi pomaly, a obávam sa že to bude ešte ťažšie kvôli súčasnej situácii.
Čo z domácej a zahraničnej scény rešpektuješ? A prečo?
Tých, ktorí sa neboja otvoriť si ústa v tomto širokospoločenskom marazme a nenechajú sa zastrašiť. Ľudí, ktorí redesignujú a skvalitňujú služby a život pre všetkých. Ľudí, ktorí bojujú za práva menšín.
Morálka alebo peniaze?
Prečo si musím vybrať?
Výnimočná kniha?
Disco Elysium.
Optimista, pesimista, nihilista?
Ako kedy.
Máš nejaké hobby?
Veľa. Dizajn, DJing a hudobná produkcia, varenie, umenie, hry, fotka, písanie, bike, filmy a hudba. Mám rád prírodu a som dosť posadnutý Japonskom.
Individuálne alebo v kolektíve?
Oboje.
Slovensko zem zasľúbená?
Až keď si to znova vyštrngáme.