Recenzia / INÝ POHĽAD NA ŠPERK, ALEBO SOCIÁLNA HODNOTA OSOBNÉHO OBJEKTU
Mnohoznačnosť súčasného autorského šperku môže u „nezasvätených“ vyvolávať pocit, že šperk môže byť všetkým. Ide o pocit zneistenia, keďže mnohé diela na rozhraní voľného umenia a autorského šperku v sebe často nesú esenciu istej „šperkovosti“, a naopak, diela voľného umenia majú znaky šperku. Ako možno hovoriť o dielach autorského šperku a akými kritériami ich hodnotiť?
V súčasnosti finišuje výskumný projekt s názvom Pohľad z druhej strany – sociálna hodnota osobného objektu, ktorý sa zameriava na tému sociálnych presahov a sociálnej hodnoty autorského šperku. Daná téma rezonuje, keďže sa v tvorbe mladšej a strednej generácie autorov, šperkárov, čoraz viac objavujú intervencie do verejného priestoru, využívanie alternatívnych, performatívnych výstavných prístupov a organické presahy do iných umeleckých médií. Výskumný projekt nastavuje spôsob myslenia, akým je možné nazerať na súčasnú tvorbu autorského šperku aj z pohľadu jeho sociálnej interakcie. Myslí sa tým, ako šperk pracuje s vlastnou performativitou, časovosťou, s princípom hry a inými sociálne podnecujúcimi stratégiami, ktoré aktivizujú k akcii.
Výskumný projekt bol iniciovaný aj s cieľom vytvoriť voľne dostupný register odborných a populárnych príspevkov venujúcich sa danej téme, ktorý je momentálne dostupný na sperkstret.
V príspevkoch oslovených autorov rezonuje názor, že o šperku ako o umeleckom objekte nemôžeme rozmýšľať ako o pasívnom klasteri materiálu. Proces čítania šperku generuje hodnotu objektu, objekt privoláva pohľad, nabáda k ľudskému dotyku a vyvoláva napätie medzi sebou a svetom, vzbudzujúc záujem a aktivitu. Šperk je interpretovaný ako proces, v ktorom je význam objektu vnímaný ako spoločenská komunikácia zahájená až jeho nosením na tele alebo so sebou. Nejde o jednosmerné čítanie šperku ako ustáleného znaku, ktoré je závislé iba od zámeru autora, či nositeľa, ale o čítanie podmienené aj samotným divákom, jeho osobnosťou, kultúrnym a výtvarným pozadím. Je naznačená sémantická nejednoznačnosť šperku ako znaku, ktorý je často vystavený nepredvídateľným okolnostiam. Zároveň sa narúša predstava o ňom ako o absolútnom objekte (objekte, ktorý komunikuje „jasnú“ správu) a otvára sa uvažovanie o šperku ako o objekte, ktorý koná.
Túto interpretáciu šperku dopĺňa aj citát americkej šperkárky Jennifer Lee Hallsey, podľa ktorej majú šperkyschopnosť presiahnuť svoju fyzickú formu, stávajú sa nástrojom, jazykom, ktorý podnecuje k stretnutiam a diskusii. V tomto kontexte forma nadobúda iný význam a stáva sa vzťahom medzi jednotlivcami okolo objektu. „[…] Keď hovoríme o funkcii šperkov, nemali by sme ich posudzovať len ako predmet, ale ako podnet pre vytváranie vzťahov, ktoré vznikajú prostredníctvom týchto stretnutí.“
Výskumný projekt sformuloval stimulujúce otázky, ktoré reflektujú sociálnu hodnotu autorského šperku a rozširujú uvažovanie o médiu. Jeden zo 7 oslovených prispievateľov je indický filozof a teoretik umenia Pravu Mazumdar , ktorý sa pýta, či sa šperk môže stať gestom, ktoré obchádza tradičnú reprezentáciu média. „Môže byť drahý kameň v solitére nahradený jeho pohľadom a šperkársky objekt vnímaný ako akt videnia nazeraný z pohľadu viditeľnosti iných vecí, okolností, stanovísk?“
V textoch sa vynárajú aj ďalšie podnetné otázky. V čom spočíva sila prác, ktoré sú postavené na priamej interakcii s divákom, často pracujú so sociálnymi presahmi média vo verejnom priestore? Môže byť telo vnímané ako aktívna sila generujúca samostatnú formu artefaktu? Dá sa hovoriť o performativite osobného šperku?
Ukázalo sa, že sociálna hodnota autorského šperku je komplexný statement o komplexnom procese a jeho výskum prináša nové úvahy, formulácie limitov, hraníc, tenzií, ktoré v médiu vznikajú a ktoré je potrebné definovať. Hľadanie odpovedí na sociálne hodnoty a presahy v rámci výskumného projektu otvorilo nové možnosti interpretácie autorského šperku ako osobného objektu, ako procesu a šperkárskej akcie a otvorilo otázku novej sociálnej reprezentácie a prezentácie autorského šperku v súčasnej umeleckej praxi. Nové pomenovania významov, foriem a presahov autorského šperku boli formulované pre teoretický výskum daného média a odbornú verejnosť ako aj pre samotných tvorcov, ktorí reflektujú súčasné dianie a uvažovanie v rámci daného média.