Rozhovor / COX & GRUSENMEYER

Jednoduchosť okorenená groteskou

Mladé belgické duo Cox & Grusenmeyer tvoria dve grafické dizajnérky – Ines Cox a Lauren Grusenmeyer. Ich grafický dizajn je výrazne typografický, trochu surreálny a groteskný, veľmi šťavnatý – jednoducho belgický. Okrem grafických realizácií sa venujú akciám a workshopom, ktoré sú pre ne (aj pre účastníkov) ako ihrisko, kde sa môžu vyblázniť.

Plagát pre tanečné predstavenie dUb, zdroj: bureaugrusenmeyer.com

Vaša tvorba je veľmi živá, akčná – proces je často nadradený nad výsledný artefakt. Preto sa chcem opýtať, aký je váš postoj k voľnému vizuálnemu umeniu?

C&G: Vizuálne umenie neustále priamo ovplyvňuje našu prax, niekedy dokonca viac než grafický dizajn. Aj keď výstup je často úplne iný, veríme, že umelci pri hľadaní najrelevantnejšieho výrazu bojujú s rovnakými problémami. Socha môže byť inšpiráciou pre knihu, takisto ako hudobná kompozícia pre video. Kreatívne nápady môžu byť zdieľané medzi dizajnérmi, hudobníkmi, spisovateľmi, módnymi návrhármi a architektmi – ale osobná fascinácia tvorcu a použité médium ovplyvnia finálny výstup. Joëlle Tuerlinckx, Daniel Buren, Jeff Wall, Matisse, Saul Steinberg, Maison Martin Margiela, Eames… To sú len niektorí z umelcov, ktorých tvorbu sledujeme a učíme sa od nich pri realizácii našich projektov.

Často robíte participatívne projekty, do ktorých zapájate známych aj neznámych ľudí. Čo sa takýmtospôsobom snažíte účastníkom vašich projektov odovzdať?

Organizujeme rôzne workshopy, inštalácie a performancie. Mnohé naše performancie sú satiry na spoločnosťalebo na profesiu dizajnéra. Posledná sa volá Bureau for Busyness. Je to kritika našej potreby vyzerať stále zaneprázdnene. Zachovávanie zdania zaneprázdnenosti je prinajmenšom rovnako dôležité, ako byť skutočnezaneprázdnený. Pre tento projekt sme vytvorili sériu objektov, ktoré predávame v našom obchode a ktoré vámdajú výzor zaneprázdneného človeka. Napríklad máme na predaj kompletnú agendu, čo je vlastne zápisník plný papierikov, kartičiek a pripináčikov. Je naozaj plný a budete vďaka nemu pôsobiť sakramentsky zaneprázdnene. Ďalšia položka je ohryzené pero, ktoré si môžete dať do náprsného vrecka. Zaneprázdnení ľudia, keď sú veľmi vystresovaní, zvyknú ohrýzať pero, takže my predávame perá už predhryzené. Takto netreba byť naozaj v strese, môžete relaxovať a pero urobí prácu za vás! Takýto typ projektov je pre nás ako ihrisko. Spôsob, akým ventilujeme naše názory na veci a skúmame určité osobné fascinácie. Nikdyneprezentujeme silné politické postoje, oveľa radšej kladieme otázky tým, že prevraciame veci naopak, alebo preženieme nejaké existujúce situácie.

Čo je podľa vás úlohou alebo poslaním grafického dizajnéra v súčasnosti?

Myslíme si, že to sa mení od človeka k človeku. Naším osobným ideálom je vytvoriť dizajnérske štúdio, ktoré kombinuje prácu z vlastnej iniciatívy s prácou na objednávku. Náš najvyšší ideál je vyvinúť veľmi osobnú prax, tak vizuálnu, ako aj intelektuálnu, ktorá bude sprostredkúvať našu víziu spoločnosti. Myslíme si, že je dôležité mať názor a pri práci na projektoch treba byť veľmi osobný.

Ako by ste charakterizovali belgickú dizajnérsku scénu? Čo by ste nám z nej odporučili?

Na poli belgického dizajnu sa teraz deje veľa dobrých vecí. Máme niekoľko veľmi dobrých škôl, ktoré prispeli k rozvoju novej dizajnérskej generácie. Vzniká mnoho mladých dizajnérskych štúdií, ktoré budujú nové povedomie o dizajne. To je rozhodne veľmi vzrušujúce. Aj keď neexistuje jediná konzistentná belgická dizajnérska identita – našťastie, pretože by to bolo ochudobnenie – môžeme tu vysledovať niekoľko charakteristík. Existuje tu tendencia k návratu ku koreňom, ktorá priamo a jednoducho stavia do popredia obsah. Láska k typografii a surovému dizajnu to odzrkadľuje. Ale nebolo by to belgické, keby v tom neboli zahrnuté isté absurdity, a to je presne to, čo nás odlišuje od holandského alebo švajčiarskeho dizajnu.Belgický dizajn nikdy nie je tak úplne poslušný. Máme radi, keď je v tom zahrnutá nejaká absurdita, prvky, ktoré nevieš logicky vysvetliť. To je dedičstvo našej surrealistickej histórie. Odporučili by sme sa pozrieť bližšie na: We Became Aware / 019-ghent.org, Eurogroupe, Oliver Ibsen, Dear Reader, Thomas Desmet, Joris Kritis, Jef Cuypers, Julie Peters, Ward Heirwegh, Boy Vereecken, Manuela Dechamps Otamendi, RafVancampenhoudt.

Zdroj: Magazín Bratislava Design Week 2014.

cox-grusenmeyer.com
bureaugrusenmeyer.com
Rozhovor bol prvýkrát uvedený v Magazíne Bratislava Design Week 2014.
9 / 8 / 2020
by Alexandra Tamásová
Zdieľaj na Facebook