Rozhovor / STUDIO ZAVEN (IT)

Studio Zaven vzniklo v roku 2006 a tvoria ho dizajnéri Enrica Cavarzan a Marco Zavagno. Ich program je multidisciplinárny. Sústredia sa na výskum interakcií medzi komunikáciou, dizajnom a umením.

ĽH:Kedy ste sa spoznali a ako vznikla vaša spolupráca?

SZ:Študovali sme spolu na univerzite IUAV v Benátkach. Na začiatku sme boli priatelia a potom sme začali fungovať spolu ako pár. Neskôr sme založili ateliér.

Čo bolo pre vás na v tom období formatívne?

Mali sme vynikajúcich učiteľov ako Micheleho de Lucchi, Denisa Santachiaru, Guida Guidiho, Antoniho Muntadasa a mnoho ďalších. Potom bol Marco dva roky vo Fabrica, výskumnom centre Benetton, a jeden rok strávil v Barcelone v dizajnovom štúdiu, Enrica po ukončení produktového dizajnu získala magisterský titul v odbore výtvarného umenia, opäť v Benátkach. Stretli sme odvtedy fakt veľa zaujímavých ľudí a naše vízie a prístup sú následkom toho, čo nás najviac počas tých rokov inšpirovalo.

Kolekcia svietidiel MIME, materiál keramika.

Kolekcia svietidiel MIME, materiál keramika.

Pracujete predovšetkým v Taliansku (ale aj medzinárodne), je to priestor nasiaknutý dizajnom – ako vnímate napríklad súčasnú taliansku scénu dizajnu v porovnaní s obdobím zakladateľov (éra superdizajnu)? Kde sú súčasné centrá, ktoré sú teraz najlepšie školy?

Dnes je zaujímavé, že dizajn je globálny nástroj, nezáleží na tom, kde žijete, ale záleží na tom aké máte spojenie s ľuďmi a dizajnérmi z celého sveta. Myšlienky a skúsenosti môžete zdieľať naozaj rýchlo a oveľa jednoduchšie spoznávate rôzne kultúry a zvyky.  Školy sú skvelým miestom pre koncentráciu a kultúru. Najlepšie v Taliansku sú pravdepodobne Politecnico v Miláne a IUAV v Benátkach. Ale ECAL vo Švajčiarsku a Design Academy Eindhoven sa z nášho pohľadu pozerajú ďalej do budúcnosti.

Navyše, vaše štúdio je v Benátkach, ako funguje miestna dizajnérska scéna v prostredí s jedinečnou remeselníckou tradíciou a zároveň v tieni masívnych globálnych kurátorských konceptov umenia a architektúry (myslím na bienále) – ako pracujete s touto jedinečnosťou?

Benátky sú unikátne, vždy boli uprostred masívnej kultúrnej produkcie a v blízkosti je veľká oblasť plná veľkých spoločností a remeselníkov, ktorí nám vedia pomôcť zhmotniť naše nápady. Je to skutočne strategická poloha, blízko medzinárodného letiska a vlakmi sú dobre prepojené so zvyškom Talianska. Takže je to dosť intenzívna pôda.

Vázy Grido.

Ako sa vám páčilo súčasné bienále?

Bienále je veľkým zdrojom inšpirácie, vždy nájdete skvelé diela, tento rok sa nám páčili najmä švajčiarsky, poľský a francúzsky pavilón a diela talianskej umelkyne Ludovice Carbotty.

Kolekcia drobných doplnkov P.0.P získala ocenenie Wallpaper DESIGN AWARDS 2019.

Kolekcia drobných doplnkov P.0.P získala ocenenie Wallpaper DESIGN AWARDS 2019.

Cestujete veľa? Čo si všímate na cestách?

Cestovanie je energizujúce, je to neuveriteľný spôsob ako sa učiť nové veci, obzvlášť si užívame len tak chodiť ulicami a aj návštevy trhov … ale cestovanie je aj čas keď sme uvoľnenejší a máme otvorenejšiu myseľ pre uvažovanie o nových nápadoch…

Boli ste nedávno v Bratislave. Marco čo si si pamätal z tohto mesta?

Mal som možnosť navštíviť budovu Slovenského rozhlasu, neuveriteľná architektúra s fantastickým hľadiskom. A tiež sa mi dobre chodilo po uliciach Starého mesta. Venoval som sa pozorovaniu ľudí, všímal som si ako fungujú vo svojej tichej rutine.

Svietidlá Dune, formálne reflektujú dizajnérsky prístup vrstvenia nápadov.

Čo vás zaujíma zo súčasného umenia?

Sledujeme aktuálny výskum a asi najviac sa snažíme porozumieť novému jazyku, ktorým umelci komunikujú.

Svoj program ste nastavili multidisciplinárnym spôsobom – analyzujete a skúmate interakcie medzi komunikáciou, dizajnom a umením. Ako do toho integrujete klienta?

Radi sa pohybujeme medzi disciplínami a myslíme si, že všetko okolo je naozaj tekuté. V každom projekte získavame inšpiráciu z rôznych prostredí a v podstate staviame mosty, ktoré ich prepájajú. Niekedy vyrobíme malú knihu obsahujúcu tieto výskumy a tú potom dáme klientovi ako akýsi vizuálny záznam projektu.

Ktorý projekt bol pre vás jedinečný a čo vás to naučilo?

V každom projekte sme sa niečo naučili. Každý objekt alebo kreslenie nás vždy niečo učia. Každý človek, s ktorým sme pracovali, nám niečo zanechal. Niekedy aj zlé spomienky, ale väčšinou niečo zmysluplné. A každý výskum nám zanechal v mysli nejaký nápad, ktorý sme potom možno rozvinuli v nasledujúcom projekte.

Okrem tvorby aj učíte. Ako si koncipujete svoje kurzy?

Našim študentom sa snažíme vysvetliť našu pracovnú metodológiu, aby pochopili, že riešenie nájdete vtedy, ak sa na zadanie pozeráte z rôznych uhlov. Niekedy je užitočné začať úplne od veci, nejakou šialenou myšlienkou, aby sme sa dostali k zaujímavému riešeniu. Napríklad my pracujeme ako dvojica a v našom prístupe je dôležité, že každý projekt stojí na zdieľaní nápadov a postupnom pridávaní vrstiev, v ktorých sú koncentrované naše znalosti aj individuálny postoj.

Ako vnímate dizajn plný aktivizmu v súčasnej dobe klimatickej krízy? Má to nejaký vplyv na vaše postoje a prístupy?

V prvom rade sme ľudia a občania a sami sa snažíme žiť s rešpektom k životnému prostrediu, svetu. Ako dizajnéri vždy zvažujeme čo bude to najlepšie riešenie s minimálnym dopadom na spotrebu energie a produkciu odpadu. Tomu podriaďujeme výber správneho materiálu aj výrobný postup, je to vždy veľká výzva.

Čo vás robí šťastnými?

Byť s našimi deťmi, pracovať na novom projekte, stretnúť niekoho zaujímavého a nejaké dobré jedlo …

Keramické kachlice Practice, Practice, Practice vznikli ako homage Ninovi Carusovi, politickému aktivistovi a umelcovi, ktorý experimentoval s keramikou. Získali Wallpaper Design Awards 2018.

Keramické kachlice Practice, Practice, Practice vznikli ako homage Ninovi Carusovi, politickému aktivistovi a umelcovi, ktorý experimentoval s keramikou. Získali Wallpaper Design Awards 2018.

 

6 / 11 / 2019
by Ľubica Hustá
Zdieľaj na Facebook