Rozhovor / TOTALITY IN PARTS. Nová scénografia Petra Biľaka.

O Petrovi Biľakovi sa u nás hovorí hlavne ako o grafickom dizajnérovi, editorovi či tvorcovi úspešných rodín písiem. Menej sa hovorí o jeho práci scénografa. Aktuálne prebehla premiéra tanečného predstavenia v podaní švédskeho kráľovského baletu Totality in Parts v Kráľovskej opere v Štoklholme, na ktorom ako scénograf spolupracoval. Okrem neho (a mnohých ďalších) sa na ňom podieľal aj tanečník a choreograf Lukáš Timulák. Spolu s Petrom Biľakom už majú za sebou viac výrazných predstavení a ich spolupráca sa rozrastá aj novými smermi.

Foto: Peter Biľak

Máš za sebou ďalšiu premiéru tanečného predstavenia Totality in Parts. Tentokrát v Švédsku. Ako by si predstavil koncept tvojej aktuálnej scénografie?

Pri živých predstaveniach je vždy problém doniesť a použiť fyzické kulisy na javisku, pretože sa nedajú jednoducho odstrániť. Preto som navrhol prvok, ktorý sa dá využiť rôznymi spôsobmi, ktorý je úplne integrovaný do predstavenia (Lukáš Timulák vymyslel choreografiu až po tom, ako som urobil návrh svetelného objektu), a ktorý sa vyvíja spolu s tancom. Práve pomocou svetla dokážeme ľudí prekvapiť objektom, ktorý sa neustále mení.

Najvýraznejším prvkom v minimalistickej scéne je svetelná špirála. Svetelný dizajn robil Tom Visser. Už ste spolu robili? S akými technológiami si/ste pracovali?

Ten objekt je skutočná tímová práca. Ja som urobil prvotný model a potom museli technici a konštruktéri domyslieť ako sa bude mechanicky správať. Ten objekt má totiž už 6 metrov v priemere keď je zavretý a počas predstavenia sa mechanicky otvára až do priemeru 8m. Čiže je tam veľa konštrukčných vecí, ktoré sme museli spolu doriešiť. A potom je tam 512 halogénových žiaroviek, ktoré sú všetky jednotlivo kontrolované. Použili sme vyše 6km káblov na to, aby sme to mohli kontrolovať cez jednoduchý DMX protokol, čo používa Tom Visser, náš svetelný dizajnér. Tom si dopredu vytvoril vizualizácie v 3D programe (Grand MA), teda skôr ako objekt existoval, a potom sme už skúšali na živo, čo funguje najlepšie.

Všetky predstavenia sú samozrejme kolektívne diela. Tvojim stabilným spolupracovníkom je dlhodobo tanečník a choreograf Lukáš Timulák.  Čo najviac podľa teba vystihuje vašu spoluprácu? A kam sa to posunulo za tie roky?

Je to úplná dôvera medzi nami. Tá nám pomáha skúšať nové veci. A aj to, že každý projekt začína od nuly, a my diskutujeme o tom, čo môžeme urobiť, čo sa nedá urobiť inde, a inokedy. Každé divadlo, alebo prostredie umožňuje iné veci.

Nedávno sme založili našu nadáciu http://make-move-think.org kde robíme aj veci, čo presahujú definíciu moderného tanca. Napríklad toto leto sme robili na inštalácii pre otvorenie Bienále architektúry v Benátkach.
http://make-move-think.org/projects/cosmogonia-mundi
http://make-move-think.org/projects/totality-in-parts

Pôvodne a hlavne si grafický dizajnér a tvorca písma. Ak by si mal porovnať seba ako scénografa a grafického dizajnéra, čo by si povedal?

Moje spektrum práce je pomerne široké, média a témy sa menia, ale vždy ide o to, aby som vytvoril niečo relevantné a hodnotné pre obecenstvo s ktorým pracujem.

Foto: Peter Biľak

Foto: Peter Biľak

Totality in Parts, Kráľovská opera Štokholm, Kungliga Operan
Premiéra: 2. november 2018
Choreografia: Lukas Timulak
Scénografia: Peter Bilak
Hudba: Hauschka
Svetelný dizajn: Tom Visser
Kostýmy: Annemarije van Harten
Asistenti choreografa: Hlin Diego Hjalmarsdottir & Fabien Voranger
Tanečníci: Royal Swedish Ballet pod vedením Nicolas Le Riche
7 / 11 / 2018
by Ľubica Hustá
Zdieľaj na Facebook