MATERIAL BOY / BART HESS

Kurátorka SNG Viera Kleinová píše o svojom obľúbenom dizajnérovi.

Poznáme mnoho druhov slizu – krásy chtivé milujú slimačí sliz, medzi hipster gazdami sa celkom ujal sliz mydlový, fanúšikovia Votrelca zasa nedajú dopustiť na smutný úsmev veľkej hlavy plný lepkavého hlienu. A lady Gaga sa do slizu aj obliekla – slime dress jej zo supermarketových ingrediencií namiešal holandský dizajnér a vizuálny umelec Bart Hess – ten okrem slizu inklinuje aj k mnohým iným nekonvenčným látkam ako napr. kúpeľová pena alebo antropomorfizované, vibrujúce textílie.

Royal Latex Bed. 2016. Dutch Design Week. Photo © Iris Rijskamp

Je to napokon materiálový dizajnér (absolvent Design Academy Eindhoven), ktorý má navyše celkom neobvyklú špecializáciu – zaujíma ho povrch. Pre Hessa nie je povrch len niečím rozporuplným, plytkým a efemérnym rozhraním, náhodným alebo dodatočným doplnkom. Je to predmet, ktorý podrobuje sústredenému a intenzívnemu materiálovému a taktilnému experimentu. Má rád, keď môže z materiálu vyžmýkať pravdu, nepredstavujte si však, že vždy spoznáte, čia pravda to je. Lebo „klamať telom“ v jeho prípade znamená napr., že ak by ste sa dotkli luxusne pôsobiaceho kožucha, ktorý navrhol, zistili by ste, že je z ihiel. Je za tým aj Hessovo potešenie z reakcie publika, ktorému odovzdá mätúci a znepokojivý vnem. Ale pátra hlavne po tom, ako nás prestupujú, ovládajú, odcudzujú a menia digitálne technológie.

Hess je mimoriadne schopný materiálový experimentátor a to mu prinieslo nielen viacero spoluprác s firmami ako Phillips, americkou Vogue alebo dizajnérmi ako Iris van Herpen a Walter van Beirendonck, ale aj renomé tvorcu, ktorý vie vyhmatať ešte len tušenú budúcnosť. Domnieva sa, že naše telá sa čoraz častejšie stávajú platformou pre citlivé a interaktívne technológie a neustále odhaľujú dôverný vzťah materiálu a pokožky. Niekedy pracuje ako bláznivý plastický chirurg, ktorý na telo „prišíva“ bizarné až odpudivé súčiastky, inokedy zrežíruje až bolestne krásnu Niké Samothrácku vznášajúcu sa v žiarivej drapérii z roztopeného vosku. Reálnymi aj digitálnymi manipuláciami buduje telá, ktoré nesú stopy zajtrajších archetypov – zvieracích kyborgov, roztekajúcich sa mutantov, groteskných Hannibalov Lectorov – sú to jánusovské figúry napoly vypľuté z jedného sveta a ešte neusadené v tom druhom. Chyby, deformity, anomálie sú pre neho dôležitým stavebným prvkom, rovnako ako permanentný balans medzi skutočnosťou a fikciou, hmatovým a digitálnym. A vôbec nezáleží na tom, či navrhuje v remeselnej alebo digitálnej vrstve, interakcie, ktoré medzi telom/pokožkou a materiálom vznikajú, mu napovedia aj druh média, s ktorým napokon pracuje. Môže to byť konceptuálna, interaktívna alebo inteligentná textília, odev, objekt, video, inštalácia, videografia, animácia, pohybová štúdia.

 

Bart Hess, LUCYANDBART, GERMINATION DAY ONE, 2008, www.barthess.nl

18 / 12 / 2017
by Viera Kleinová
Zdieľaj na Facebook