Názor / NÁDYCH V DUBOVEJ JAVORINE

Javorina patrí na Slovensku medzi hŕstku výrobcov nábytku, ktorí nerezignovali na remeslo a dizajn.

Naposledy to predviedli na októbrovom Designbloku. Tradícia manufaktúry, ktorá spracováva masívne, najmä dubové drevo, začína v roku 1947. Takže oslávili 70. výročie. Je to jedna z mála fungujúcich výrobných prevádzok s takou dlhou tradíciou u nás. Zmysel dáva ich postoj, ktorý rešpektuje drevo ako vzácny živý materiál, a pekné je aj gesto, že firma pracuje s certifikovaným drevom, ktoré je z obnoviteľných lesov, lepené je lepidlami a olejované olejmi na prírodnej báze. Manufaktúra navyše sama založila výsadbu nových dubových stromov. V posledných rokoch boli jej kolekcie takmer výsostne od Lea Čellára, ktorý zároveň stál (a stojí) v čele firmy. Išlo o solídne, formálne dobre zvládnuté produkty určené najmä pre export. Tento rok sa firma, do ktorej vstúpil nový investor, rozhodla dať priestor aj dizajnérom z vonkajšieho prostredia. Novú kolekciu predstavila v premiére na Designbloku v Prahe. Výber dizajnérov na prvý pohľad prezrádzal stratégiu vstúpiť výraznejšie na český trh. Oslovili tvorcov ako Roman Vrtiška a Vladimír Žák (CZ), Boris Klimek a Lenka Damová (CZ, teda Boris Klimek je Slovák, ale pôsobí v Čechách), Tomáš Král (SK), ktorý žije v Švajčiarsku, a Eugenia Minerva z Talianska. Všetci majú za sebou viacročnú a (mediálne) úspešnú skúsenosť v spolupráci s výrobcami. A väčšina z nich je v Čechách známa. Novou policovou zostavou prispel aj Leo Čellár. Kolekcia je tvarovo rôznorodá a názvy väčšiny objektov sú odkazmi na tradičné rurálne stereotypy spojené so Slovenskom, v tomto kontexte však majú poetický a nenásilný rozmer –  stolík Hríb, trojnožka Juro, hračka Zver, posteľ Tatran, polica Vetva. Dizajnéri rešpektovali zadanie vyťažiť potenciál z materiálu a zároveň pracovať so súčasným tvaroslovím každý po svojom. Ide o menšie interiérové objekty, ale s výrazne „vysústruženým“ charakterom. Pre tradičných, viac remeselných výrobcov je tento model kolekcií a mien efektívna cesta, ako na seba v konkurencii upozorniť. Je dobré, že to konečne pochopil aj niekto u nás. Ošemetné a zároveň symptomatické pre situáciu u nás je, že sa do výberu dizajnérov neprepracovali aj noví slovenskí tvorcovia. Azda pri ďalších kolekciách… Ešte dve poznámky. Takto emancipovane by mohla vyzerať aj súčasná stratégia výroby ÚĽUV-u. Remeselný potenciál na to má. A zvieratká od Vrtišku a Žáka dosť pripomínajú práce dizajnéra Václava Kautmana (1922-1981) zo 60-tych rokov, a to celkom dosť.

Roman Vrtiška,Vladimíra Žák (CZ), stolíky Hríb a hračky zvery

 

Tomáš Král, trojnožka Juro

 

 

Boris Klimek a Lenka Damová (CZ), posteľ Tatran

 

 

6 / 11 / 2017
by Ľubica Hustá
Zdieľaj na Facebook