Rozhovor / BENJAMIN HUBERT

Keď sú veci v rovnováhe

Benjamin Hubert má iba tridsať rokov, ale spolupracuje s najvychytenejšími značkami v oblasti produktového dizajnu. Jeho tvorba je dôkazom, že ideálne spojenie ľudského rozmeru a komerčného úspechu je dosiahnuteľné, pokiaľ je človeku jasné, čo chce.

Ripple, zdroj: layerdesign.com.

Ako ste sa dostali k štúdiu dizajnu, čo vás na tom lákalo?

BH: Na kariéru dizajnéra som sa rozhodol vážne zamerať na konci štúdia na univerzite. Rozhodoval som sa medzi štúdiom umenia a dizajnu. Dôvodom, prečo som nakoniec zvolil dizajn, je, že je objektívnejší, pragmatickejší a je o riešení konkrétnych problémov, zatiaľ čo umenie je veľmi subjektívne a ja potrebujem v práci logiku, aby som v ňu mohol veriť.

Predstavte svoje štúdio. Aká je jeho história, koľko ľudí v ňom v súčasnosti pracuje?

Štúdio začalo naplno fungovať v roku 2010 a počet ľudí v ňom kolíše medzi 3 a 6. Teraz sa chystáme sťahovať do nových priestorov, takže urobíme ďalší krok a pripojí sa k nám pár ďalších ľudí. Pred rokom 2010, medzi rokmi 2006 a 2010 (v roku 2006 som absolvoval), som pracoval pre veľké dizajnérske firmy a s vlastným štúdiom som začínal po večeroch, cez víkendy, jednoducho krok za krokom, až som sa dostal do bodu, že som mohol ukončiť svoj pracovný pomer a otvoriť si vlastné štúdio.

Páči sa mi, ako pre svoje produkty používate tvary, prevzaté z iných oblastí (napr. lampa v tvare vesla). Kde všade hľadáte inšpiráciu?

Tento projekt vlastne nie je o tvare. Tvar je zhoda okolností. Je to skôr o spôsobe, akým sa to hýbe. Lampa sahýbe v 360 stupňoch a dvoch osiach a tým je to referencia na veslo. Ale počiatočné východiská projektov samenia v závislosti od typu. Niektoré sú o spolupráci so spoločnosťou – zaujíma nás, ako firmy realizujú svojuprodukciu (výroba, materiály…), čiže veľa projektov vzniká jednoducho tak, že sa zameriame na to, ako ľudiarobia veci a ako ich môžeme zlepšiť. Môžeme dosiahnuť efektívnejšie náklady? Môžeme veci robiť užitočnejšie, praktickejšie…možné je všeličo. Druhý spôsob, ako začíname svoje projekty, je o sledovaní použiteľnostia funkčnosti produktu. Všímame si, ako žijú rôzni ľudia v rôznych častiach sveta a ako môžeme postaviť koncepty a projekty na základe ľudskejšie založeného výskumu.

Ako vyzerá vaša spolupráca s klientmi (výrobcami)? Oslovujú firmy priamo vás, alebo naopak – vy hľadátevhodného výrobcu pre svoje návrhy?

V nábytkovom priemysle nových klientov vyhľadávame veľmi výnimočne. Máme vybudované vzťahy, niekedyhovoríme s nimi o niečom, čo vyzerá zaujímavo, a niekedy zasa hovoria oni s nami. Je to dosť fluidný vzťah. A máme šťastie, že sme v pozícii, keď väčšina veľkých spoločností s ponukami na spoluprácu oslovuje nás. Vo sfére produktov pre domácnosť a spotrebnej elektroniky pracujeme s veľkými značkami, ktorým pomáhamedefinovať a tvarovať budúcnosť technológie.

Ripple, zdroj: layerdesign.com.

Ripple, zdroj: layerdesign.com.

V čom vidíte najsilnejšie stránky svojich produktov?

To by mal rozhodnúť asi niekto iný. My sa snažíme budovať hodnoty v produktoch, ktoré navrhujeme. Tie spočívajú napríklad v tom, že sa naše produkty ľahšie používajú, sú krajšie, lepšie sa predávajú. Takže sa vždy usilujeme pracovať s hodnotami, ktoré sú hmatateľné z pohľadu biznisu a dávajú spoločnostiam, s ktorými spolupracujeme, naozaj dobrý dôvod zaviesť naše dizajny do svojich nových kolekcií. Je to o tom, pomáhať spoločnostiam robiť kroky smerom k inovácii a biznisu.

Ako sa zmenila dizajnérska scéna vo Veľkej Británii od čias vášho štúdia?

Hýbe sa to veľmi pomaly. Nepovedal by som, že nastali nejaké veľké zmeny. Väčšina našej práce sa týka zámoria. Momentálne vlastne vo Veľkej Británii veľmi nepracujeme, hoci by sme to radi zmenili. Ale momentálne sú naši klienti za morom, takže to, ako ľudia žijú a ako reagujú spoločnosti, vnímame z veľmi globálnej perspektívy. Náš pohľad je dosť holistický a globálny na to, aby sme sa dívali, čo sa deje priamo vo Veľkej Británii.

Máte nejaké vzory, ľudí, ktorých prácu obdivujete? (Nemusia to byť nutne len dizajnéri.).

Sme veľmi zameraní na to, čo robíme, ale pokiaľ ide o kreativitu, veľmi oceňujem Issey Miyakeho a prácu, ktorú robí.

Existuje niečo ako váš „modelový zákazník“?

Nie, zákazníci aj produkty sa veľmi menia. Navrhujeme veci, ktoré sú veľmi, veľmi drahé, ale aj veľmi, veľmi lacné, v rôznych častiach sveta, takže tým sa menia aj zákazníci. Keď začíname na niečom pracovať, vždy premýšľame o tom, pre koho to je, takže jeden projekt môže byť celkom iný než ďalší.

Čo vám momentálne robí najväčšiu radosť?

Keď máme pocit, že sme niečo dosiahli – keď sú projekty, s ktorými sme spokojní a považujeme ich naozaj za dobre zvládnuté – jednoducho, keď vieme, že sme svoju prácu odviedli naozaj dobre. A osobne – keď trávim čas s priateľmi a rodinou a venujem sa iným veciam. Keď sú veci v rovnováhe.

Zdroj: Magazín Bratislava Design Week 2014.

benjaminhubert.co.uk
Rozhovor bol prvýkrát uvedený v Magazíne Bratislava Design Week 2014.
12 / 2 / 2020
by Alexandra Tamásová
Zdieľaj na Facebook