Esej / DOLE PO ŠPIRÁLE: SKUPINA CHINA CHALET

V tejto rubrike sa Dean Kissick vyberie do galérie, ktorá je replikou umeleckého baru v trojštvrtinovej mierke.

China CHalet, zdroj: spikeartmagazine.com

3. júna 2018 uplynulo 50 rokov od pokusu Valerie Solanasovej zavraždiť Andyho Warhola. Uplynulo päťdesiat rokov odvtedy, čo sa vybrala do The Factory na 33 Union Square West, zastrelila ho a pokúsila sa nás možno zachrániť pred týmto pekelným svetom obrazov, celebrít, sociálnych sietí, nostalgie za scénou v centre mesta, štýlových časopisov, popu a tak ďalej. Takmer sa jej to podarilo. Dnes už, samozrejme, neexistuje dobrý ekvivalent The Factory, ale zostávajú určité scény, kde sa radi schádzajú zaujímaví, talentovaní, sexi, slávy chtiví alebo nejako zúfalí mladí ľudia, a Broadwayská reštaurácia-bar China Chalet po pracovnej dobe je práve jedným z takýchto miest. Pravidelne sa tu konajú výpredaje z umeleckého sveta, polysexuálne maximalistické techno bláznenia, vianočné večierky Demokratických socialistov Ameriky – také veci – a sú tam všetci vaši priatelia a je to upokojujúco bezzákonné. Zvyčajne sa tu dá fajčiť, v kabínkach sa pravdepodobne fajčí tráva, ak chcete, a na toaletách môžete robiť takmer čokoľvek; v ten istý víkend, keď Solanas oslavoval výročie, si raper Chief Keef uprostred svojho bicoastalového, caravaggiovského pokusu nahnať a vykastrovať jedného zo svojich umeleckých rivalov, 6ix9ine, vzal čas zo svojej pomstychtivej odysey, aby zahral improvizovaný set v jej jedálni. Takto by podľa mňa mali vyzerať kluby, ale nikde v Londýne to už tak necítiť.

Ben Schumacher: The China Chalet Group (2018), installation view, Bortolami, New York. Image courtesy of the artist and Bortolami, New York, zdroj: spikeartmagazine.com

O niekoľko dní neskôr, 8. júna, Ben Schumacher otvoril svoju výstavu „The China Chalet Group„, pre ktorú v galérii Bortolami vytvoril repliku klubu v trojštvrtinovej mierke podľa pamäti ako akúsi poctu dňom, keď tam chodieval so svojimi priateľmi. Podlaha galérie bola zaplnená stolmi, kabínkami a tanečným parketom z eloxovaného hliníka, na stenách boli maľby. V predchádzajúcom týždni bolo na internete veľa vzrušenia a posmeškov, ale, bohužiaľ, v bielej kocke Bortolamiho sa nachádzalo len málo párty monštier a žiadne chaotické zlo, ktoré by sa dalo očakávať na Chate. Po väčšinu večera bolo v pivnom koryte úplne prázdne všetko okrem ľadu; ak sa chystáte zinscenovať repliku baru v galérii, mali by ste aspoň podávať veľa nápojov a pravdepodobne by ste mali mať povolené aj fajčiť. V septembri minulého roka Rirkrit Tiravanija v galérii Enterprise Gavina Browna v Harleme vytvoril plne funkčnú repliku baru z filmu Ali Rainera Wernera Fassbindera: (1974) so širokou ponukou nápojov, oveľa lepším sedením a možnosťou fajčiť vo vnútri. Fajčenie v interiéri je v konceptuálno-umeleckom-slash-experimentálno-divadelnom prostredí úplne v poriadku, dokonca je o tom celá epizóda Nathan For You.

Vystúpenie Chief KeeF v China Chalet, foto: Highsnobiety, zdroj: spikeartmagazine.com

Ale v každom prípade, Schumacher nevytváral klub, v ktorom by som si mohol zjesť dušu, ale skôr inštaláciu, ktorú sme mali preskúmať a ktorej časti pochádzajú, ako mi bolo povedané, z natáčania jeho pripravovaného filmu, ktorý má rovnaký názov ako výstava. Niekoľko záberov z filmu je zarámovaných na stene a vytrhané úryvky zo scenára sú nalepené na rôznych sochách, čo naznačuje širší príbeh. Jeden z nich napríklad znie:

SLAVITO

Ešte neviem, čo mám hrať – či im dám trap a technoise, alebo začnem pomaly s Philipom Cornerom a prepracujem sa k Die Tödliche Doris, k veciam, ktoré by som počúval doma. Alebo je to príliš domýšľavé?

A inde v relácii:

Vito vstane od stola a ukáže sa, že mal na sebe remienok, ktorý zdvihne obrus zo stola a rozbije všetky poháre.

Rirkrit Tiravanija: “‘skip the bruising of the eskimos to the exquisite words’ vs. ‘if I give you a penny you can give me a pair of scissors.’” (2017), pohľad na inštaláciu v podniku Gavina Browna, zdroj: spikeartmagazine.com

Často sa hovorí, že mnohí starí, kanonickí spisovatelia alebo básnici by boli umelcami, keby žili v súčasnosti. Sarah Wilson z Courtauldovho inštitútu hovorila o svojom „presvedčení, že Milton alebo Tennyson by dnes boli epickými konceptuálnymi umelcami“; tým nechceme naznačiť, že Schumacher je novým Miltonom alebo Tennysonom, avšak jeho výstava nachádza zaujímavý spôsob, ako premeniť konkrétnu spoločenskú scénu na scenár, rozvinúť tieto slová späť do inštalácie a potom premeniť všetkých, ktorí sa v nej potulujú, na postavy v hre, hre, trojštvrtinovej borgesovskej mape polozapomenutej noci. Ako literárny experiment je to sľubné, ale je škoda, že Schumacher viac neriskuje alebo viac netlačí na diváka. Všetci, s ktorými som sa na vernisáži rozprával, pôsobili na jeho predstavenie ambivalentne, znudene, zmätene. Ale to potom aj všetci v úryvkoch z jeho scenárov, a to aj všetci v skutočnej China Chalet; ako všetky najlepšie umelecké bary, je to miesto, kam sa môžete ísť sťažovať na predstavenia, ktoré ste videli v ten večer, a snívať o tom, čo by ste mohli urobiť lepšie, a hľadať nejakú skutočnú zábavu, nejaké skutočné vzrušenie, nejakú oveľa vzrušujúcejšiu skupinu, ku ktorej by ste sa mohli pridať.

 

DEAN KISSICK je spisovateľ z New Yorku a redaktor časopisu Spike.
20 / 8 / 2018
by Dean Kissick
Zdieľaj na Facebook